Αλή Πασάς, Κωλέττης και οι «εποχές» τους...

on .

ΤΟ διεθνές συνέδριο στα Γιάννινα με θέμα «Ο Αλή Πασάς και η εποχή του», βρίσκεται σε εξέλιξη. Συνδιοργανωτές Δήμος Ιωαννιτών, Ινστιτούτο Ιστορικών Ερευνών, Πανεπιστήμιο και η Επιτροπή για την διοργάνωση των εκδηλώσεων για τα διακόσια χρόνια από την Επανάσταση του 1821. Πολλές οι ενστάσεις (και ανά την Ελλάδα) για την επιλογή του θέματος και εκφρασθείσα ήδη η δική μας επιφύλαξη - αντίρρηση. Όχι πως αυτή έχει ιδιαίτερη σημασία, απλώς το σημειώνουμε, μαζί και το αναμφισβήτητο γεγο-

νός ότι ο Αλή Πασάς θεωρείται ως μία ιστορική μορφή, που σημάδεψε την Ήπειρο και την Ελλάδα. Οι διαφωνίες που εκφράζονται και μάλιστα σε έντονη μορφή, σε μία δημοκρατική χώρα είναι θεμιτές. Γι’ αυτό και ακατανόητη για εμάς η καθύβρισή τους από δήθεν «προοδευτικούς», «διανοούμενους» και άλλους «ανοιχτόμυαλους», υπέρμαχους της διεξαγωγής του συνεδρίου.
ΤΟ πιο εύκολο θα ήταν σήμερα να υπερθεματίσουμε ... αναθεματίζοντες τους διοργανωτές του συνεδρίου, απολύτως δικαιολογημένα. Δε θα το κάνουμε, θα περιμένουμε να ολοκληρωθούν οι εργασίες και να δούμε τα λεγόμενα «πορίσματα», για να κρίνουμε αν επρόκειτο για συνέδριο - ύμνο στον τύραννο ή ιστορική - επιστημονική διερεύνηση μιας περιόδου, που συν τοις άλλοις εξάπτει και την φαντασία όλων. Θα αναρωτηθούμε όμως: Πώς και από ποιόν ελήφθη η απόφαση για συνέδριο με αυτό το θέμα; Από το Δήμο ή την Επιτροπή διοργάνωσης των εκδηλώσεων για τα διακόσια χρόνια από την Επανάσταση του 1821; Αν από το Δήμο κι επειδή αφορά πρώτα την πόλη των Ιωαννίνων και κατ’ επέκταση την Ήπειρο, την Ελλάδα, δε θα έπρεπε να αποφασίσει το Δημοτικό Συμβούλιο; Αν το έπραξε η περίφημη Επιτροπή υπό την κ. Γιάννα Αγγελοπούλου, τότε κάποιος όφειλε να διαμαρτυρηθεί για την επιβολή της άποψής της και μάλιστα χωρίς εξηγήσεις.
ΤΑ Γιάννινα με την Ήπειρο έχουν σπουδαία γεγονότα να επιδείξουν, που αξίζουν να διερευνηθούν. Ευεργέτες, Φιλική Εταιρεία, Διδάσκαλοι του Γένους, Διανοούμενοι, οι Τεχνίτες, Κρυφό Σχολειό, Σουλιώτες, Αγωνιστές, Ήρωες που θυσίασαν τη ζωή τους ή και πρωταγωνίστησαν στον αγώνα του Έθνους. Αν όλοι αυτοί, ενταχθούν από τους συνέδρους ως «συμπληρώματα» στην ενδεχόμενη αγιογραφία του Αλή Πασά, θα είναι σκόπιμη παραποίηση της ιστορίας και έγκλημα. Άλλωστε, καθένα από όσα αναφέραμε θα μπορούσαν να αποτελέσουν θέμα πολλών συνεδρίων, σίγουρα όμως όχι παρενθετική αναφορά σε ένα συνέδριο για τον Αλή τον Τεπελενλή, που συνδύαζε τη δημιουργία (που τον βόλευε) με τις σφαγές, την εξόντωση όσων καταπιεσμένων διαφωνούσαν ή εξεγείρονταν. Μη μας πούνε ότι δεν μπορούμε να αντιληφθούμε την ιδιαιτερότητα των επιστημονικών αναζητήσεων και την ανάγκη να τις ξεχωρίζουμε από τις κραυγές και τις σκοπιμότητες των ...«πατριδοκάπηλων». Γιατί τότε θα αντιτείνουμε πως όσοι το ξεστομίσουν υπηρετούν σκοπιμότητες, που καμιά σχέση δεν έχουν με την ιστορία.
ΤΑ ίδια αφορούν και άλλο συνέδριο, που έγινε στην Πρέβεζα από το Δήμο και το Πανεπιστήμιο, με θέμα «Ο Ιωάννης Κωλέττης και η εποχή του», πάλι στα πλαίσια των εκδηλώσεων για τα διακόσια χρόνια από την Επανάσταση του 1821! Τυχαία άραγε η επιλογή του και από ποιόν; Ο Κωλέττης, Ηπειρώτης, ραδιούργος πολιτικός και πρώτος «κοινοβουλευτικός» πρωθυπουργός με βία και νοθεία, προσωπικός γιατρός του Αλή Πασά που τον εγκατέλειψε όταν είδε πως κατέρρεε, φαύλος μέχρι το μεδούλι, φέρεται να δίωκε μέχρι και να εξόντωνε αγωνιστές του ‘21. Αυτή την αμφιλεγόμενη - διεφθαρμένη προσωπικότητα (που στα Γιάννινα έστησαν και ανδριάντα μπροστά στην Περιφέρεια) τίμησαν στην Πρέβεζα και βεβαίως εντυπωσιάζει, προβληματίζει, η αναφορά στην «εποχή» του, ίδια έκφραση με εκείνη του συνεδρίου για τον Αλή Πασά! Ποιοί την επινόησαν και γιατί; Δεν είχε τίποτε άλλο η Πρέβεζα για να συζητηθεί σε ένα συνέδριο; Με αυτά τα ερωτηματικά κλείνουμε το σημείωμά μας, προσθέτοντας μόνο ότι η Οθωμανολατρεία που εκφράζεται από «προοδευτικούς» κύκλους, καλό θα ήταν να έχει κάποιο όριο.