Ο ρόλος του Δημάρχου στα θεατρικά πράγματα της πόλης των Ιωαννίνων! (Με αφορμή τη σημερινή παράσταση «Επιστροφή στο χωριό»)

on .

 • Πριν από δύο εβδομάδες περίπου παρακολουθήσαμε στην κοινότητα Πέρδικα Ιωαννίνων στο μικρό θεατράκι που παρομοίαζε με κογχύλι (αντίγραφο αρχαιοελληνικού θεάτρου) την φαρσοκωμωδία «Επιστροφή στο χωριό», όπου με το τέλος της παράστασης οι θεατές δεν σταμάτησαν να χειροκροτούν και να γελάνε με τα τερτίπια και τα καμώματα της Αργυρούς (Ρορό επί το χαϊδευτικότερον, επαγγέλματος Μοιρολογίστρα, ένα επάγγελμα που μάλλον σαν ανάμνηση υπάρχει).
Πέραν της έκρηξης γέλιου που προκαλούσε η συμπεριφορά του κατάκοιτου συζύγου της Ρορός (παλιός κουμμουνιστής, με το πορτραίτο του Άρη Βελουχιώτη πάνω από το προσκέφαλό του), και όλοι οι άλλοι συντελεστές της παράστασης – τα δυο παιδιά, γιος και κόρη του παράταιρου ζεύγους, η εβραία νύφη του γιού, η ανύπαντρη μεγαλοκοπέλα που πηγαίνει κάθε λίγο και λιγάκι να της πει το φλιτζάνι η Ρορό, μεταφέροντάς της ταυτόχρονα και όλα τα νέα του χωριού, η ανταγωνίστρια μοιρολογίστρα της Ρορός και ο χωροφύλακας, ήταν απολαυστικοί στους ρόλους που ερμήνευσε ο καθένας τους, για να δώσουν μια παράσταση στιβαρή και μπριόζα που την εχάρηκαν και την χειροκρότησαν όλοι οι θεατές, που όπως έλεγαν ήταν όλο το χωριό.
Η θεατρική ερασιτεχνική ομάδα «Σύνθεση» που παρουσίασε και άλλες πετυχημένες παραστάσεις όπως το, «Λατρεμένη Μου Οικογένεια» της Πένης Φυλακτάκη, οργάνωσε με τον ίδιο αξιοζήλευτο τρόπο και το έργο του Αρτινού συγγραφέα Κωσταντίνου Σταύρου. Η επιτυχημένη παράσταση του έργου οφείλεται εξίσου στους ερασιτέχνες ηθοποιούς της «Σύνθεσης», που υποδύθηκαν άριστα τους ρόλους τους, αλλά και στην επιμελημένη σκηνοθετική οργάνωση, από τον Δημήτρη Κατσάνο που είναι και ο οργανωτής της ομάδας.
**

Ευκαιριακά, θα μιλήσω για την προσωπική μου σχέση και άποψη που αφορά στην ερασιτεχνική δημιουργία, αλλά και για τον ρόλο του Δημάρχου στα θεατρικά πράγματα της πόλης.
Πίστευα και πιστεύω πως μπορεί μια ερασιτεχνική ομάδα να δώσει αξιοζήλευτες παραστάσεις, εάν καθοδηγηθεί από κάποιον επαγγελματία, ο οποίος μπορεί να γνωρίζει και να καθοδηγεί τον αυθορμητισμό και την αυθεντικότητα του ερασιτέχνη. Κι αυτό για να μην… μαϊμουδίζει τις ευκολίες των επαγγελματιών, οι οποίοι στα Γιάννενα, δυστυχώς έχουν πληθύνει. Οι «δήθεν» επαγγελματίες, που χωρίς να έχουν περάσει από συστηματικές σπουδές θεάτρου, έχουν τυφλώσει ή έχουν εκθρέψει την κυριαρχία του δήθεν, της χαριτωμενιάς και του ακκισμού, των ερασιτεχνών, διαφόρων θεραπευτικών θεατρικών ομάδων.
Το δυστύχημα αυτό οφείλεται κυρίως στην εμπλοκή με το θέατρο ανθρώπων άσχετων, οι οποίοι συνήθως εκμεταλλεύονται για προσωπικά και πολιτικάντικα οφέλη και το επαγγελματικό και το ερασιτεχνικό θέατρο. Έτσι κυριαρχεί σε αυτά ο λαϊκισμός και το «δήθεν» που αθεραπεύτως στηρίζει και σιτίζει ο δήμαρχος.
Ο σημερινός δήμαρχος θεωρεί, μαζί με τους συν αυτώ, ότι είναι ο εξπέρ περί τα θεατρικά, αφού έδρασε ως… εγκάθετος σε όλα σχεδόν τα διοικητικά συμβούλια του θεάτρου από την ίδρυσή τους στα Γιάννενα και όταν μάλιστα οι επιλογές των διοικητικών συμβουλίων ήταν σχεδόν αποκλειστικά έργο δικό του. Συνήθως επελέγοντο άτομα, ως καλλιτεχνικοί διευθυντές, είτε περιορισμένων ικανοτήτων, με ανεπαρκή προσόντα για να είναι υποτακτικοί του (αχυράνθρωποι) και για να εξυπηρετούν την ασχετοσύνη του! Αναρριχήθηκε έτσι στον δημαρχιακό θώκο, εντυπωσιάζοντας τους άσχετους των διοικητικών συμβουλίων, που το μόνο που μπορούσαν να καταλάβουν ήταν ο λαϊκισμός, η γραφικότητα και το «δήθεν»…
Ένας λαϊκισμός που σαν καρκίνος κατατρώει το σώμα του λαϊκού πολιτισμού, σε σημείο που να μην έχει ο Γιαννιώτης την δυνατότητα της σύγκρισης με αυθεντικά, πολιτιστικά μεγέθη. Έτσι κυριαρχεί η ψευτοκουλτούρα, ο λαϊκισμός και το «δήθεν» σε όλο τους το μεγαλείο!
Ευτυχώς που ο νυν δήμαρχος από την στιγμή που κατέκτησε το δημαρχείο, άρχισε να… άδει και να απαγγέλει ποιήματα, χειροκροτούμενος από έναν εσμό κολάκων που ευνοούνται, και δεν αντιλαμβάνεται την γελοιότητα και την κολακεία.
Αφού… κατέκτησε τους τομείς της απαγγελίας και του άσματος, δεν απομένει παρά να πάρει μέρος και σαν ηθοποιός στο θέατρο, γιατί την σκηνοθεσία των έργων την έχει κατακτήσει προ πολλών ετών δια των επιλογών των υποτακτικών του.
Τα ΜΜΕ της πόλης - έντυπα και ηλεκτρονικά- καλόν και φρόνιμον είναι να ιδούν ποια ερασιτεχνικά σχήματα έχουν χρηματοδοτηθεί σκανδαλωδώς από τον Δήμαρχο και τι αντίκρισμα σε έργο έχουν, αλλά και σε πολίτες που… υφίστανται τις παραστάσεις τους.
TTT
Επανερχόμενος στην θεατρική παράσταση της ομάδας «Σύνθεση», εκείνο που πυροδοτεί τις εκρήξεις γέλιου είναι η δραματικότητα των προσώπων που μετέχουν σε μια πολύ αστεία ιστορία. Το γέλιο έρχεται αιφνιδιαστικά και αναπάντεχα, γιατί τα πρόσωπα του έργου, δεν κωμικίζουν, μαϊμουδίζοντας επαγγελματίες για να το εκβιάσουν. Αυτό οφείλεται τόσο στην αυτοπειθαρχία των ερασιτεχνών, όσο και στην σωστή ανάγνωση του έργου από την σκηνοθέτη.
Εδώ, πρέπει να επισημάνω την οργανωτική δουλειά του Δημήτρη Κατσάνου, που έχει πολύ γερές σπουδές σκηνοθεσίας αφού σπούδασε στην Σχολή Σκηνοθεσίας-Κινηματογράφου στην Βουλγαρία, την εποχή που η Σχολή βρισκόταν πολύ ψηλά στην κλίμακα αξιολόγησης των σχολών κινηματογράφου παγκοσμίως!
Ευχόμενος να μην μας τα χαλάσει ο καιρός, οι συμπολίτες μας θα έχουν σήμερα στις 9 μ.μ. στο υπαίθριο θέατρο της ΕΗΜ, μια από τις σπάνιες ευκαιρίες να ψυχαγωγηθούν και να διασκεδάσουν με την έξυπνη και ευφάνταστη κωμωδία του Κωσταντίνου Σταύρου, που επίσης, εξίσου έξυπνα και ευφάνταστα παριστάνεται επί σκηνής.
Οφείλω βέβαια, να επισημάνω κάποιες ελάχιστες αδυναμίες είτε ερμηνευτικές, είτε σκηνοθετικές, είτε σκηνογραφικές ή ενδυματολογικές, οι οποίες όμως, καθόλου δεν μειώνουν την συνολική συλλογική συνοχή της ομάδας που, πολλές φορές, εξακοντίζει σε εκρήξεις γέλιου ακόμη και την πιο ευφάνταστη σύλληψη του συγγραφέα.