Ο Αλή πασάς «ζωντάνεψε»…

on .

 Είναι γεγονός ότι ο Αλή πασάς έχει αφήσει στην τοπική μας ιστορία και όχι μόνο, το αποτύπωμά του. Είναι αυτός που, διαφεντεύοντας την Ήπειρο για σαράντα περίπου χρόνια, έγραψε ιστορία, καθώς από λήσταρχος έγινε ένας ηγέτης ισχυρός και έφτασε να αμφισβητήσει την Πύλη, με στόχο να δημιουργήσει το δικό του κράτος. Η παντοδυναμία του και η σύγκρουση με την Οθωμανική Αυτοκρατορία συντελέστηκε στα χρόνια της προετοιμασίας και της εξέγερσης των Ελλήνων για την ελευθερία τους. Άρα χωρίς καμιά αμφιβολία η εποχή του Αλή διαδραμάτισε σημαντικό ρόλο στην αποδυνάμωση της Πύλης και ευνόησε την επιτυχία της Επανάστασης, χωρίς βέβαια να έχει αυτή την επιδίωξη ο Αλής.
Τούτη την περίοδο βλέπουμε να «ζωντανεύει» ο Αλής στα Γιάννενα και να προκαλεί συζητήσεις, αντιπαραθέσεις και κριτικές από εφημερίδες και φορείς για μια πρωτοβουλία της Δημοτικής Αρχής, σύμφωνα με την οποία προγραμματίζεται ένα συνέδριο ιστορικό και ενταγμένο στις επετειακές εκδηλώσεις για τα 200 χρόνια από την έναρξη της Επανάστασης με θέμα «ο Αλή πασάς και η εποχή του». Θεωρώ ότι η ένταση της κριτικής έχει περιεχόμενο για ουσιαστικότερο διάλογο σχετικά με τον απελευθερωτικό αγώνα των προγόνων μας.
Οπωσδήποτε όσοι διαμαρτύρονται δεν έχουν την ίδια αφετηρία, αφού κάποιοι υπερβαίνουν τα όρια και αποδίδουν στους εμπνευστές του συνεδρίου κίνητρα, τα οποία ουδεμία σχέση έχουν με τον στόχο του Δημάρχου και δεν υπαγορεύονται από τη βασική επιταγή της ιστορίας να επιδιώκουμε πάντα την αλήθεια, όπως άλλωστε και πρώτα μας προέτρεψε ο εθνικός μας ποιητής.
Προσωπικά και εγώ διαφωνώ με τη διοργάνωση αυτού του συνεδρίου σε τούτη τη χρονιά και μάλιστα σε σύνδεση με τις εκδηλώσεις για την Επανάσταση. Εκτιμώ, λοιπόν, ότι η επιστημονική προσέγγιση του Αλή πασά και της εποχής του με βάση νεότερα στοιχεία της ιστορικής έρευνας θα φωτίσει αυτή την περίοδο και θα μας βοηθήσει να διαμορφώσουμε πληρέστερη άποψη για τον Αλή και τη σχέση του με τον Ελληνισμό εκείνης της περιόδου.
Αλλά δεν ταιριάζει να μιλήσουμε τούτη τη χρονιά για τον Αλή που υπήρξε ένας βάρβαρος τύραννος για τους Έλληνες. Γιατί ως Έλληνες πρώτα θυμούμαστε την καταστροφή των Σουλιωτών, το πνίξιμο των γυναικών, την καταστροφή της Χειμάρας και ύστερα προσπαθούμε να βρούμε τους νεωτερισμούς του και τις διοικητικές του ικανότητες. Και προδήλως οι ασχολούμενοι με την ιστορία και γνωρίζουμε και ερμηνεύουμε την ανεκτική στάση του Αλή στα δικαιώματα των Ελλήνων, όπως είναι η θρησκευτική ελευθερία, η παιδεία, η απονομή της δικαιοσύνης, η ασφάλεια, κ.α.
Γι’ αυτό και εκτιμώ ότι η Δημοτική Αρχή πρέπει να αφιερώσει αυτό το συνέδριο σε θέματα που σχετίζονται άμεσα με την Ήπειρο και όπου θα φανεί ο πρωταγωνιστικός ρόλος των Γιαννιωτών – Ηπειρωτών στην επιτυχή έκβαση του εθνικού αγώνα. Ενδεικτικά προτείνω ως τέτοια ζητήματα τούτα: Ο ρόλος των Ευεργετών της Ηπείρου στον απελευθερωτικό αγώνα, Η Φιλική Εταιρεία, Οι Λόγιοι της Ηπείρου και η Επανάσταση, Οι αγώνες του Σουλίου, Ο Αθ. Ψαλίδας, ο Γ. Γεννάδιος κλπ.
Επομένως η σωστή σκέψη του Δημάρχου για διεθνές συνέδριο μπορεί να ωφελήσει και την τοπική μας ιστορία και να ενισχύσει το ενδιαφέρον των συμπολιτών μας για ενασχόληση με ιστορικά ζητήματα που συνδέονται άμεσα με την απελευθέρωση της πατρίδας.
Βεβαίως κρίνω χρήσιμο το συνέδριο για τον Αλή, μπορεί και πρέπει να γίνει, όπως το σχεδίασε ο Δήμαρχος, αλλά σε επόμενο χρόνο ώστε να εξασφαλιστεί η συμμετοχή όχι μόνο των ειδικών, αλλά και των πολιτών που ενδιαφέρονται για την ιστορία της Ηπείρου.
Τέλος, εκτιμώ πως απόψεις φορτισμένες από εθνικισμό δεν έχουν να προσφέρουν τίποτε και ιδιαίτερα τούτη τη χρονιά που γιορτάζουμε τα 200 χρόνια της αφετηρίας και της χειραφέτησης του εθνικού μας κράτους.

Υ.Γ.: Να έχουμε πάντα στο νου μας τη ρήση του Αριστοτέλη «φίλος μεν Πλάτων, φιλτάτη δε η αλήθεια».