Η Ακρόπολη και το τσιμέντο...

on .

• Ιεροσυλία από την Υπουργό «Πολιτισμού» στον ιερό βράχο της Ακροπόλεως και στα αθάνατα μνημεία της από Πεντελικό μάρμαρο αποτελεί το τσιμέντο που στρώθηκε μέσα από τα Προπύλαια προς και γύρω από τον Παρθενώνα! Εσπευσμένα και χωρίς προηγούμενη διαβούλευση με επιστημονικούς φορείς της Ελλάδος και του εξωτερικού!
Πού είσαι Περικλή; Πού είσαι Φειδία; Να δείτε πώς οι σύγχρονοι Έλληνες πολιτικοί αντιμετωπίζουν τα περικαλλή αυτά παγκόσμιας κληρονομιάς μνημεία!
Εμείς έχουμε την εξουσία, εμείς αποφασίζουμε και διατάσσουμε! Αυτή φαίνεται να είναι η νοοτροπία της Υπουργού Πολιτισμού! Με κάλυψη αυτής της ιεροσυλίας από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο και με πρόσχημα την πρόσβαση στην Ακρόπολη των ατόμων με παντός είδους αναπηρία ή και άλλων ατόμων που έχουν προβλήματα κινητικότητας.
Και επειδή είναι τοις πάσι γνωστόν, ποιοι και πώς εκλέγονται ή διορίζονται σε διάφορα διοικητικά όργανα, όπως είναι τοις πάσι γνωστόν ποιες είναι οι πιέσεις που ασκούνται από την εκάστοτε εκτελεστική εξουσία σε αυτά για την προώθηση διαφόρων «προγραμμάτων», σε μια χώρα που πρωτεύει η διαφθορά, δεν εκπλήσσεται κανείς για τέτοιας φύσεως αποφάσεις. Εξάλλου, παρόμοιο πρόβλημα και παρόμοια αντιμετώπιση, παρά τη σφοδρή αντίδραση των Ελλήνων αρχαιολόγων, δεν έχει δημιουργηθεί με τις Βυζαντινές αρχαιότητες στη Θεσσαλονίκη που αποκάλυψαν οι εργασίες του Μετρό, με τη λεγόμενη «Βυζαντινή Πομπηία»;
Διαφθορά στην υπηρεσία σημαίνει κάποιος να μην εκτελεί το χρέος του και να μην πράττει και ενεργεί και αποφασίζει σύμφωνα με τη συνείδησή του, αλλά να επηρεάζεται στις αποφάσεις του είτε με δωροδοκία είτε με άλλα ανταλλάγματα παντός είδους. Διαφθορά είναι ακόμα και όταν πάνω από το χρέος και το καθήκον τοποθετεί κάποιος τη φιλία ή την υποταγή στις κομματικές επιταγές ή σκοπιμότητες.
Σεβασμός, βεβαίως, οφείλεται σε όλα αυτά τα άτομα που έχουν κάθε είδους αναπηρία, αλλά μεγαλύτερος σεβασμός οφείλεται στα πολιτιστικά μνημεία. Ούτε πιστεύουμε ότι τα άτομα αυτά θα αποδέχονταν την προσβολή και την αλλοίωση της αισθητικής αυτών των μνημείων και τη βεβήλωσή τους, για να έχουν δήθεν πρόσβαση σε αυτά.
Ποια σχέση έχει το τσιμέντο με το Πεντελικό μάρμαρο; Ποια διαλεκτική σχέση μπορεί να έχει με τα αριστουργήματα των Προπυλαίων, του ναού της απτέρου Νίκης, του Παρθενώνα, των Καρυάτιδων; Ποια σχέση αρμονίας και μέτρου έχει με τον ιερό βράχο και την ιστορία του που εκτείνεται σε πολλές χιλιετηρίδες;
Η ιερότητα του βράχου και το απαράμιλλο κάλλος των μνημείων του απαιτούν σεβασμό που πρέπει να εκδηλώνεται με θρησκευτική ευλάβεια όχι μόνο προς τα αθάνατα μνημεία από Πεντελικό μάρμαρο, αλλά και σε κάθε πετραδάκι αυτού του βράχου.
Όχι με αλαζονεία και βιασύνη να γίνονται παρεμβάσεις που είναι ασύμβατες και με το χώρο και με τα μνημεία και με την ιστορία, και μάλιστα από το Υπουργείο που υποτίθεται ότι θα πρέπει να τα προστατεύει από κάθε είδους τέτοιες ακαλαίσθητες, όπως είναι η τσιμεντοποίηση, παρεμβάσεις.
Η άμεση αποκατάσταση της αισθητικής του ιερού χώρου με την αφαίρεση και απομάκρυνση του τσιμέντου θα πρέπει να γίνει άμεσα. Η ζημιά που θα προκληθεί είναι βέβαιο ότι θα είναι μεγάλη στον ιερό βράχο, μια και ο μόνος τρόπος για να αφαιρεθούν είναι με «κομπρεσέρ».
Για να αντιληφθεί ο αναγνώστης το μέγεθος της ανεπίτρεπτης αυτής αισθητικής ανωμαλίας, θα φέρουμε ένα παράλληλο παράδειγμα. Τις διαδρομές του αείμνηστου καθηγητού του ΕΜΠ Δημήτρη Πικιώνη, ακαδημαϊκού, αρχιτέκτονα, ζωγράφου, ποιητού και συγγραφέα, διαδρομές γύρω από την Ακρόπολη και στο λόφο του Φιλοπάππου.
Ο Πικιώνης δεν ακολούθησε τον εύκολο δρόμο του τσιμέντου. Οι διαδρομές του είναι έργο τέχνης. Με πλάκες που τοποθετούνται με φιλοσοφική αρμονία, για να δημιουργήσουν μια εξαιρετική αισθητική του χώρου. Με απόλυτο σεβασμό στην ιερότητα του χώρου που περιβάλλουν, ή προς τις οποίες οδηγούν αυτές οι διαδρομές, και στην ιστορία, καθώς και στη διαλεκτική αυτών των διαδρομών με τον ιερό βράχο και τον λόφο του Φιλοπάππου, καθώς και με τα απεριγράπτου κάλλους αρχιτεκτονικά μνημεία. Δεν είναι τυχαίο που το έργο του έχει χαρακτηρισθεί διατηρητέο μνημείο αρχιτεκτονικής από την UNESCO. Και για να καταλήξει σε αυτή τη λύση, προβληματίστηκε αρκετά με επανειλημμένους σχεδιασμούς. Όχι πρόχειρα και βιαστικά.
Μερικές ενέργειες κάποιων ανθρώπων είναι ενδεικτικές της νοοτροπίας και του ήθους τους.. Πιστεύουμε ότι αυτό που έγινε στη Ακρόπολη, εν κρκυπτῶι και παραβύστῳ - αφού δεν επετράπη ούτε στον Σύλλογο Ελλήνων Αρχαιολόγων να επισκεφθεί την Ακρόπολη, σύμφωνα με τους ισχυρισμούς τους, είναι έγκλημα στην αισθητική και στην ιερότητα του χώρου.
Η υπουργός, η Μενδώνη, κατά την ταπεινή μας γνώμη, απέτυχε σε αυτό, έδειξε αλαζονεία και βιασύνη, και οφείλει να παραιτηθεί. Άνθρωπος που βεβηλώνει τον πιο ιερό χώρο και ένα μνημείο παγκόσμιας κληρονομιάς, πιστεύουμε ότι είναι παραφωνία να βρίσκεται στο θώκο του Υπουργού Πολιτισμού.
Το τσιμέντο που στρώθηκε είναι σα βαριά πλάκα στην ιερή ψυχή του βράχου και των μνημείων και σα βαριά πλάκα στις ψυχές των θεατών. Αντί να προκαλεί τέρψη και αγαλλίαση, προκαλεί θλίψη. Από το συναίσθημα και μόνο που προκαλεί, κρίνεται και η ακαλαισθησία του.
Φωτογραφίες του τσιμεντώματος αυτού είναι βέβαιο ότι θα κυκλοφορήσουν σε όλη την οικουμένη και η αρνητική εντύπωση που θα σχηματισθεί για τη χώρα μας θα είναι τεράστια και θα ζημιώσει και τον αγώνα που γίνεται για την επιστροφή των γλυπτών του Παρθενώνα από το Βρετανικό Μουσείο στη χώρα μας.
Δυστυχώς, ο πρωθυπουργός, ο Μητσοτάκης, τόσο με την προώθηση του προγράμματος των ανεμογεννητριών και της ανεπανόρθωτης καταστροφής που το συνοδεύει, καθώς και με την ανοχή του τσιμέντου στην Ακρόπολη, δείχνει ότι δεν τον ενδιαφέρει και πολύ η καλαισθησία και ο σεβασμός τόσο στο φυσικό περιβάλλον, όσο και στον πολιτισμό αυτού του τόπου. Αλλιώς, δεν θα επέτρεπε ούτε το ένα ούτε το άλλο.