1η Φεβρουαρίου: Επιστροφή στα θρανία!

on .

• Πέρασαν σχεδόν δυόμιση μήνες, ώσπου ήγγικεν η ώρα να επιστρέψουν οι μαθητές σε Γυμνάσια και Λύκεια. Εξαίρεση στην προαναφερθείσα απόφαση αποτελούν τα Λύκεια των “κόκκινων” περιοχών, όπου θα συνεχίσουν να λειτουργούν με τηλεκπαίδευση.
Επιπροσθέτως, οι λοιπές εκπαιδευτικές δομές, όπως Πανεπιστήμια, φροντιστήρια, κέντρα ξένων γλωσσών κ.α. θα παραμείνουν σε εξ αποστάσεως λειτουργία.
Μείζονος σημασίας ζήτημα αποτελεί η εφαρμογή των υγειονομικών μέτρων, τόσο από μέρους των μαθητών όσο και από μέρους των καθηγητών. Πιο συγκεκριμένα, υποχρεωτική είναι η χρήση της μάσκας σε εσωτερικούς και εξωτερικούς χώρους καθώς και η χρήση αντισηπτικών. Ακόμη, οι μαθητές θα είναι διαχωρισμένοι σε ομάδες και θα κάνουν διαφορετικά διαλείμματα αλλά και αθλήματα ή άλλες δραστηριότητες. Αναγκαίος είναι ο τακτικός αερισμός των αιθουσών. Τέλος, μέσω της ειδικής πλατφόρμας edu.testing.gov.gr, εκπαιδευτικοί και μαθητές άνω των 16 ετών θα μπορούν να αιτηθούν έτσι ώστε να προβούν σε δωρεάν εξέταση κορωνοϊού.
Όσον αφορά τα μαθήματα, η ύλη της Γ’ Λυκείου έχει μειωθεί σημαντικά και ίσως συμβεί κάτι παρόμοιο και στις υπόλοιπες τάξεις. Επιπλέον, τροχοπέδη αποτελεί για τους μαθητές της Α’ Λυκείου η «Τράπεζα Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας» για τα γραπτώς εξεταζόμενα μαθήματα των προαγωγικών εξετάσεων, που εφαρμόζεται από φέτος και αποτελεί “αχαρτογράφητα ύδατα”, δημιουργώντας στους μαθητές ανασφάλεια, δεδομένης της παρούσας κατάστασης.
Η επιστροφή στις σχολικές αίθουσες δεν αποτελεί διόλου εύκολη υπόθεση για τα παιδιά, ακόμη και αυτά της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Όλο αυτό το διάστημα υποχρεώθηκαν να παραμένουν στο σπίτι και να διατηρούν ένα πρόγραμμα, μία ρουτίνα με επίκεντρο κυρίως τους υπολογιστές, τα κινητά και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, φαινόμενο που έλαβε ανεξέλεγκτες διαστάσεις. Η επαναφορά στην πραγματικότητα και η επαναπροσαρμογή χρειάζεται χρόνο και προσπάθεια.
Ο ρόλος των γονέων στο σημείο αυτό είναι καθοριστικός. Αρχικά, μέσα από έναν εποικοδομητικό και γόνιμο διάλογο οι γονείς θα ήταν ωφέλιμο να θέσουν στο επίκεντρό τους τα συναισθήματα του παιδιού και πώς να τα διαχειρίζονται. Πιο συγκεκριμένα, ο καταιγισμός των πληροφοριών όλο αυτό το διάστημα και ο πανικός που διασπείρουν τα ΜΜΕ δημιουργούν στο παιδί συναισθήματα άγχους, φόβου και ανασφάλειας. Αυτό, που θα πρέπει να κάνει ο γονέας είναι να συνομιλήσει με το παιδί για τους φόβους του και να το καθησυχάσει πως είναι φυσιολογικό να αισθάνεται κατ’ αυτόν τον τρόπο. Η αναγνώριση των συναισθημάτων είναι πολύ σημαντική, κάθε συναίσθημα είναι χρήσιμο για την καλλιέργεια της συναισθηματικής νοημοσύνης και σε καμία περίπτωση δεν είναι ένδειξη ευαλωτότητας.
Εν συνεχεία, κρίνεται απαραίτητο ο γονέας να ενθαρρύνει το παιδί και να εστιάσει στα θετικά της κατάστασης και όχι να το τρομοκρατήσει. Η επιστροφή στο σχολείο αποτελεί μία θετική εξέλιξη, καθώς θα δώσει πάλι στο μαθητή την ευκαιρία να κοινωνικοποιηθεί, να “ξεφύγει” από την καθημερινότητα, να δει τους φίλους του και τους καθηγητές του, να αποκτήσει καινούριες γνώσεις και εμπειρίες! Ακόμη, θα πρέπει να βοηθήσει τον νέο να αξιοποιήσει τον ελεύθερο χρόνο του δημιουργικά και να θέσει όρια στη χρήση του κινητού τηλεφώνου. Ακόμη, και ένας ήχος ή μία δόνηση μπορεί να του αποσπάσει την προσοχή, γεγονός που αποσυντονίζει το μυαλό και διαταράσσει τη μνήμη. Η αφοσίωση σε ένα πράγμα τη φορά είναι πολύ σημαντική!
Καταληκτικά, ο ίδιος ο γονέας κρίνεται απαραίτητο να αποτελεί το πρότυπο και το προσωπικό παράδειγμα για το παιδί. Τα παιδιά είναι μιμητικά όντα και είναι λογικό να μιμούνται τις συμπεριφορές των γονιών τους. Οι γονείς θα πρέπει να φορούν τη μάσκα χωρίς να εκφράζουν δυσφορία ή ενόχληση, έτσι τα παιδιά ασυνείδητα θα υιοθετούν αυτή τη συνήθεια. Η διαχείριση ακόμη της κατάστασης με ψυχραιμία και όχι φόβο και άγχος, “στέλνει” το μήνυμα στο παιδί ότι τίποτε κακό δεν θα του συμβεί. Μία συμβουλή ότι η ζωή είναι απρόβλεπτη και ότι θα πρέπει να προσαρμοζόμαστε στις εκάστοτε συνθήκες, θα είναι ιδιαιτέρως χρήσιμη! Οι δεξιότητες καλλιεργούνται στα παιδιά, δεν είναι εγγενείς και το να είναι κανείς ευπροσάρμοστος, είναι μία από αυτές. Προς το παρόν πρέπει δυστυχώς να μάθουμε να ζούμε με τον κορωνοϊό!
Το απόφθεγμα της ημέρας:
φύσει μέν ἐστιν ἄνθρωπος ζῷον πολιτικὸν
Αριστοτέλης

Ο Αριστοτέλης με αυτή του φράση εννοούσε πως ο άνθρωπος από την φύση του είναι κοινωνικό ον και έχει την έμφυτη ανάγκη να συνυπάρχει με τους άλλους ανθρώπους. Διαφορετικά είναι είτε θηρίο είτε Θεός.

Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.