Τι γιορτάζουμε στα 200 χρόνια;

on .

- Ακόμη δεν έχει ξεκαθαριστεί ποιό θα είναι το συνολικό πλαίσιο του προγράμματος των εκδηλώσεων, τα διακόσια χρόνια της πορείας του νέου Ελληνικού Κράτους από την επανάσταση του 1821, ή είναι μια άλλη επέτειος της επανάστασης διαφορετική από αυτή που γιορτάζουμε κάθε 25 Μαρτίου; Από όσα αδέσποτα και ακηδεμόνευτα κυκλοφορούν, και μικροδημοσιεύονται στην «μικρή μας πόλη», κάτι άλλο σχεδιάζεται που δεν έχει σχέση με τα διακόσια χρόνια της Ελληνικής πορείας της χώρας μας και με την Ελληνική ταυτότητα της Ηπείρου, αλλά και της πόλης των Ιωαννίνων.
- Αυτό που ανακοινώθηκε για συνέδριο για τον Αλή πασά μετατρέπει την εκδήλωση σε «Έτος του Αλβανού Αλή πασά», και με κίνδυνο να δούμε εδώ, και Ράμα, και τσάμικο λεφούσι και χάρτες της «Μεγάλης Αλβανίας» του Αλή πασά. Με επίκεντρο ακόμη, το σπαθί και το τσιμπούκι του Αλή, και πιθανό ως τότε να βρεθεί στην πόλη και το κομπολόγι του και καμιά σφραγίδα ή δακτυλίδια του! Επίκεντρο λοιπόν των 200 χρόνων ΕΛΛΑΔΑΣ στα Γιάννενα, ο Αλής! Και προχωρούμε σε αναστυλωτικά έργα σε μουσουλμανικά ερείπια που επιγράφονται σαν έργα «που αναδεικνύουν το Γιαννιώτικο Οθωμανικό παρελθόν»! Τα Οθωμανικά Γιάννενα, το Τζαμί της Καλούτσανης, τα Οθωμανικά Λουτρά (Χαμάμ), προτάσσονται στις εκδηλώσεις νια τα διακόσια χρόνια ΕΑΑΑΔΑΣ! Μα κανένας δεν σκέφτηκε τη συγκυρία με τα γεγονότα της Αγιάς Σοφιάς, να ζητήσει να μετατοπιστεί το χαμάμ και το τζαμί μερικά χρόνια αργότερα; Τόσο βιάζονται κάποιοι να «λουστούν» στο χαμάμ ή να προσευχηθούν στο ισλάμ; Τώρα μάλιστα που κυκλοφορούν στην πόλη πολλές μαντήλες, ίσως περισσότερες από της εποχή του Αλή. Κι έρχονται κι άλλες.
- Δεν υπάρχει κάποιο Ελληνοχριστιανικό μνημείο στα Γιάννενα και στην περιοχή που πρέπει να σωθεί, να αναστυλωθεί και να προβληθεί στα πλαίσια των εκδηλώσεων για την ΜΕΓΑΛΗ ΕΛΛΑΔΑ;
- Σε αυτά τα αναδεικνυόμενα Οθωμανικά σενάρια των Γιαννιώτικων εκδηλώσεων για τα διακόσια χρόνια της ΕΛΛΑΔΑΣ, έπεσε και το νεοτερίστικο και «προοδευτικό» ότι: «στο ιστορικό κέντρο των Ιωαννίνων είναι παντού φανερόν το πολυπολιτισμικό «πρόσωπο» που είχε στο παρελθόν η πόλη, στην οποία έχουν συνυπάρξει επί αιώνες ο Χριστιανισμός, το Ισλάμ και η Εβραϊκή θρησκεία».
- Ταυτίζεται λοιπόν ο Χριστιανισμός με το Ισλάμ και το Ισραήλ στα πολιτισμικά Γιάννενα, από αιώνων, και εξαφανίζονται ο Ελληνικός Πολιτισμός στα Γιάννενα, και παράλληλα το κάστρο ανακηρύσσεται Πάρκο Πολιτισμού! Ποιού Πολιτισμού; Του Ισλάμ με τον τάφο του Αλή πασά, τα Τζαμιά, το χαμάμ, το χαρέμι του Αλή, το Σουφαρί Σεράι; Δεν υπάρχει κάτι Ελληνικό, κάτι Βυζαντινό; Τα βυζαντινά λουτρά θάφτηκαν κάτω από το Σχολείο, ο Πύργος του Δεσποτάτου εκτός ενδιαφέροντος και φροντίδας. Τα κελιά που βασανίστηκε ο Κατσαντώνης και άλλοι αγωνιστές μάρτυρες έγιναν καφετέρια; Η σπηλιά του Διονυσίου του Φιλοσόφου εγκαταλειμμένη και η μνήμη του ξεχασμένη και είναι ο επαναστάτης των αγροτών και γεωργών και στη σπηλιά αυτή τον συλλάβανε οι Τούρκοι και ξεχάστηκε ποιοι τον πρόδωσαν και τον έγδαραν ζωντανό οι Τούρκοι του Ισλάμ. Ποια πολιτιστική συνύπαρξη μπορεί να βρει κανείς-από παλιά μάλιστα-με αυτούς που τον πρόδωσαν και με αυτούς που τον έγδαραν ζωντανό; Το Κάστρο στην κεντρική πύλη και η σπηλιά του Διονυσίου του Φιλοσόφου είναι δύο Πολιτιστικά και Ιστορικά μνημεία του Κάστρου τα οποία για την Ήπειρο και τα Γιάννενα είναι ορόσημα στην πορεία του αγώνα για την ανάκτηση της ελευθερίας. Στην Κεντρική πύλη, στον ιστορικό χρόνο αυτής της διακοσιετίας, κρεμάστηκε από το Ισλάμ ο νεομάρτυρας Γεώργιος ο Γιαννιώτης τον οποίο τιμά και γιορτάζει η πόλη. Ποιός βρίσκει πολιτιστική συνύπαρξη με το Ισλάμ σε αυτό το γεγονός; Ποια θέση θα έχουν αυτοί οι μαρτυρικοί χώροι του Κάστρου, στο Πολιτιστικό Πάρκο που εξαγγέλθηκε, και ποιά θα είναι η προβολή και η ανάδειξη άλλων Ελληνικών και Χριστιανικών μνημείων του Κάστρου;
- Αλλά η Ήπειρος και τα Γιάννενα, μέσα σ αυτή την διακοσιετία που θα γιορτάσουμε, είναι γεμάτη από αγώνες για την ελευθερία, με κινήματα και θυσίες, με πληθωρική προσφορά των ευεργετών μας για την οργάνωση και λειτουργία του νέου Ελληνικού Κράτους, και με την συμπαράσταση εθελοντικών μονάδων στο αγώνα για την ελευθερία και την ενσωμάτωση στο νέο Ελληνικό Κράτος που θα γιορτάσουμε με τις εκδηλώσεις το 2021.
- Σε αυτή την περίοδο είναι και ο αγώνας για την απελευθέρωση της Ηπείρου, ο Τιτάνιος αγώνας για τα Γιάννενα, και ο αγώνας για την Βόρειο Ήπειρο.
- Η συμβολή του ΗΠΕΙΡΩΤΙΚΟΥ ΚΟΜΙΤΑΤΟΥ στην απελευθέρωση της Ηπείρου, δεν μπορεί να μείνει έξω από αυτήν τη Επετειακή Εκδήλωση, και πρέπει να τιμηθούν εκείνοι που οργάνωσαν αυτό το κίνημα. Για να σημειωθεί ότι σε αυτό το κίνημα το μυστικό, αλλά και το ένοπλο, στο οποίο συμμετείχαν μόνο Έλληνες και δεν συνυπήρξε κανένα άλλα δόγμα ή πολυπολιτισμική παραφυάδα. Δεν πρέπει να αγνοηθεί αυτή η πτυχή της Ηπειρωτικής συμμετοχής στο μεγάλωμα του Ελληνικού Κράτους που θα γιορτάσουμε.
- Αλλά οι Γιαννιώτες, και μάλιστα οι Ζωσιμάδες δεν πρέπει να ξεχάσουν και τη συμμετοχή στον αγώνα για την Αυτόνομη Βόρειο Ήπειρο που ακολούθησε. «Περί τους 60 μαθηταί των δύο μεγαλυτέρων τάξεων του Γυμνασίου της Ζωσιμαίας Σχολής Ιωαννίνων, υπείκοντες εις την φωνήν της αγωνιζόμενης πατρίδος, απετέλεσαν το Ιερό Λόχο με επί κεφαλής τον καθηγητήν Σωματικής Αγωγής Παπαδάκη και αφού ωπλίσθησαν και ησκήθυσαν καταλλήλως έφθασαν λάθρα περί τα τέλη Φεβρουαρίου 1914 εις το Αργυρόκαστρο». Και σε αυτή την ιστορική ενέργεια των Ζωσιμάδων μαθητών δεν συνυπήρξε κανένα αλλόθρησκο δόγμα και πολυπολιτισμικό στοιχείο. Οι Ζωσιμάδες να μη το ξεχάσουν και να στήσουν στο Ηρώο της πόλης ή στην αυλή του σχολείου μια αναμνηστική στήλη. Και ας ανασταστοχαστούμε όλοι: Τι γιορτάζουμε στα Γιάννενα και στην Ήπειρο για τα διακόσια χρόνια της ΕΑΛΑΔΑΣ μας;
- Και οι περιπλανήσεις του μέτοικου συνεχίζονται…

ο μέτοικος