Ο μύθος της διαφάνειας…

on .

Αξιολογώντας ο Θουκυδίδης στις «Ιστορίες» του, τα δεινά που συσσωρεύτηκαν στην Κέρκυρα εξαιτίας της κατάστασης που επικράτησε στην πόλη με τα γνωστά «Κερκυραικά», καταλήγει συμπερασματικά στο κορύφωμά τους, το οποίο διεκτραγωδεί με τη φράση: «Και την ειωθυίαν αξίωσιν των ονομάτων ες τα έργα αντήλλαξαν τη δικαιώσει». Που σημαίνει στη γλώσσα μας: Ακόμα και τη συνηθισμένη σημασία που είχαν οι λέξεις για τα πράγματα την άλλαξαν κατά το δοκούν (καταπώς τους άρεσε).
Αυτά θυμήθηκα (άλλωστε ο Θουκυδίδης είναι διαχρονικός και πάντα επίκαιρος) διαβάζοντας τη γνωστή πλέον σε όλους μας επιστολή του Μητροπολίτη προς το Δήμο Ιωαννιτών, στην οποία, ανάμεσα στις άλλες παραδοξολογίες, υπάρχει και η φράση: «Τα Αγαθοεργά λειτουργούν με πλήρη διαφάνεια».
Ασφαλώς ο Μητροπολίτης θα πρέπει να γνωρίζει πως η λέξη «διαφάνεια» κυριολεκτικά σημαίνει την ιδιότητα υλικού που επιτρέπει να φαίνεται ό,τι υπάρχει πίσω ή μέσα σ’ αυτό και μεταφορικά -που μας ενδιαφέρει σχετικά με τα Αγαθοεργά- τις συνθήκες και τις διαδικασίες που επιτρέπουν να γίνεται φανερός ο τρόπος διοίκησης και διαχείρισης ενός Οργανισμού.
Θα πρέπει επίσης να γνωρίζει πως υπάρχει ο κυρίως ενεστώτας που φανερώνει το παρόν -άρα το χρόνο διοίκησης και διαχείρισης των Αγαθοεργών υπό την προεδρία του- και ο ιστορικός ενεστώτας που αναφέρεται στο παρελθόν, άρα το χρόνο διοίκησης και διαχείρισης των Αγαθοεργών από τον προκάτοχό του, επί των ημερών του οποίου «βούλιαξαν» τα Αγαθοεργά, όπως φαίνεται από την επιστολή του και όπως αναγράφηκε στον τοπικό τύπο.
Ας αρχίσουμε από τη δεύτερη περίπτωση την οποία και ο ίδιος ο Μητροπολίτης τη γνωρίζει και μερικοί από μας τη γνωρίζουμε ίσως -τουλάχιστον σε ορισμένα σημεία- πιο καλά από αυτόν. Στην περίπτωση αυτή η λέξη «διαφάνεια» δεν έχει απλώς «ανταλλαχθεί», για να χρησιμοποιήσω τον όρο του Θουκυδιδη, αλλά έχει πλήρως παραμορφωθεί και δεν έχει ούτε την ελάχιστη σχέση με την πραγματικότητα. Υπάρχουν γι’ αυτό πλήρεις αποδείξεις που επιβεβαιώνουν του λόγου το αληθές, όπως είναι:
α) Η συνέντευξη του Αρχιεπισκόπου κ. Ιερώνυμου στα Γιάννινα την ημέρα της κηδείας του Μητροπολίτη Θεόκλητου Σετάκη, κατά την οποία είπε: Όταν έγινα Αρχιεπίσκοπος αποφάσισα να του αναθέσω τα οικονομικά της Εκκλησίας. Στην αρχή όλα πήγαιναν καλά. Όμως στη συνέχεια έβλεπα μια στεγανοποίηση. Συγκροτήθηκε οικονομική υπηρεσία η οποία δεν έδινε λόγο στο Σώμα της Εκκλησίας. Αυτό δε μου άρεσε. Η σύγκρουση ήλθε όταν πρότεινε ό,τι λεφτά έχουμε, επειδή έκανε αύξηση μετοχικού κεφαλαίου η Εθνική Τράπεζα, να τα αγοράσουμε μετοχές. Ημουν αντίθετος. Το θέμα ήρθε στην Ιεραρχία ευτυχώς και η Ιεραρχία, πλην ενός Ιεράρχου, είπε να κάνουμε την αγορά. Αυτό ήταν η καταστροφή μας. Όλα τα χρήματα της Εκκλησίας χάθηκαν, εξαφανίστηκαν. Όταν αργότερα αρρώστησε, είχε μετανιώσει και μάλιστα μου είπε ότι δυστυχώς το σφάλμα δεν το κάναμε μόνο στη Σύνοδο αλλά έγινε και σ’ άλλα Ιδρύματα της Χώρας. Και τα Ιδρύματα αυτά ήταν τα Κληροδοτήματα των Ιωαννίνων -του Ν.Ζωσιμά, του Γ. Σταύρου και του Γ. Τούλη- τα οποία οι Μητροπολίτες διαχειρίστηκαν -και διαχειρίζονται- αντισυνταγματικά και παράνομα, χωρίς να δίνουν λόγο σε κανέναν. Και σε ό,τι αφορά τα Κληροδοτήματα Ιωαννίνων, δεν επρόκειτο απλώς για λάθος, επρόκειτο για καθαρή κακουργηματική πράξη, γιατί αφορά περιουσία του Γιαννιώτικου λαού, την οποία ο προκάτοχος του σημερινού Μητροπολίτη εξαφάνισε. Και την εξαφάνισε γιατί δεν έδινε λόγο σε κανέναν!
β) Δεύτερη απόδειξη: Δε δημοσίευε στις τοπικές εφημερίδες τους προϋπολογισμούς, ισολογισμούς και απολογισμούς των Κληροδοτημάτων, όπως είχε υποχρέωση από το νόμο και όπως οι μαζικοί φορείς επίσημα το είχαμε ζητήσει.
γ) Τρίτη απόδειξη: Δεν υπέβαλε ποτέ στο Υπουργείο Παιδείας, στην εποπτεία και στον έλεγχο του οποίου υπόκειται η Εφοροεπιτροπεία, σύμφωνα με το άρθρο 3 του Κανονισμού λειτουργίας, τους προϋπολογισμούς, ισολογισμούς και απολογισμούς, για έλεγχο, όπως ρητά αναφέρεται σε επίσημη Έκθεση Ελέγχου Οικονομικών Επιθεωρητών και αυτό το έκανε γιατί ήξερε, όπως ξέρουμε κι εμείς, ότι στην Ελλάδα δεν υπάρχει και δε λειτουργεί ευνομούμενο Κράτος.
Πού την είδε λοιπόν ο Μητροπολίτης την «πλήρη διαφάνεια» με την οποία λειτουργούν, όπως γράφει στην επιστολή του, τα Αγαθοεργά; Αν τώρα με τη λέξη «λειτουργούν», εννοεί τη δική του προεδρία στην Εφοροεπιτροπεία -που διαχειρίζεται το Κληροδότημα Ν. Ζωσιμά και στις διαχειριστικές επιτροπές των Κληροδοτημάτων Γ. Σταύρου και Γ. Τούλη, ούτε αυτό φαίνεται καθαρά από την επιστολή του προς το Δήμο, στην οποία υπάρχουν πολλά θολά και παραπλανητικά στοιχεία, είτε από άγνοια, είτε από σκοπιμότητα.
Αν όμως πραγματικά πιστεύει ότι συντρέχουν όλες οι αναγκαίες συνθήκες και διαδικασίες που επιτρέπουν να γίνεται λόγος για διαφάνεια, τότε ας βγει δημόσια να το πει, οπότε θα του θέσουμε και εμείς δημόσια ορισμένα αμείλικτα ερωτήματα στα οποία θα αναγκαστεί -πάλι δημόσια- να απαντήσει.
Προσωπικά δεν πιστεύω, ούτε περιμένω κάτι τέτοιο. Περιμένω μήπως κάποτε υπάρξει και λειτουργήσει και σε τούτον τον έρμο τον τόπο στοιχειωδώς ευνομούμενο Κράτος, οι λειτουργοί του οποίου θα σεβαστούν το Σύνταγμα και τους νόμους που συμφωνούν με αυτό, καθώς επίσης περιμένω μήπως ετούτη η πόλη, με την πλούσια ιστορία της και την πολύτιμη πολιτιστική της κληρονομιά αποκτήσει ένα Δημοτικό Συμβούλιο το οποίο θα σταθεί στο ύψος των περιστάσεων και θα νιώσει την ανάγκη να συνεχίσει και να ολοκληρώσει αυτόν τον ιερό πράγματι αγώνα που άρχισε από το Δήμο, το 1983, με τη «Δημοτική Αλλαγή», ώστε να αποκατασταθεί, επί τέλους, η συνταγματική τάξη και η νομιμότητα και στην πόλη μας, που θα επιτρέψει να γίνεται σεβαστή η συνταγματικά κατοχυρωμένη βούληση των Ευεργετών μας και δεν θα επιτρέπει στους Μητροπολίτες να διαπράττουν τα ίδια λάθη των προ κατόχων τους σε βάρος περιουσιών που δεν τους ανήκουν και δεν δικαιούνται ανεύθυνα και ανεξέλεγκτα να τις διαχειρίζονται.
Και μπορεί ο Αρχιεπίσκοπος να μίλησε στη συνέντευξή του για λάθη του προκατόχου του σημερινού Μητροπολίτη, όμως θα πρέπει όλοι μας να συνειδητοποιήσουμε πως στη διαχείριση των κοινών άλλοι ενεργούν και άλλοι υφίστανται τις συνέπειες, γιατί, χωρίς να παύουν κάποιες από αυτές τις ενέργειες να είναι κακουργηματικές πράξεις, σύμφωνα με το λόγο του Ταλλευράνδου «είναι χειρότερα από εγκλήματα, είναι σφάλματα».
ΣΠΥΡΟΣ ΕΡΓΟΛΑΒΟΣ