Αντί να αντισταθμιστούν αδικίες, δημιουργούνται καινούριες

«Φωτιές» σ’ όλη την Ήπειρο άναψαν τα… διόδια Σπίρτζη!

- Ημιτελή χαρακτηρίζει η Περιφέρεια την απόφαση του Υπ. Υποδομών για «ελευθέρας» των Μετσοβιτών και των Θεσπρωτών σε ορισμένους σταθμούς

DIODIA IONIA

 • Αντί να λύσει προβλήματα με την πρόσφατη απόφασή του, το Υπουργείο Υποδομών άναψε «φωτιές» σ’ όλη την Ήπειρο, με μήλον της έριδος το ποιοι Δήμοι και περιοχές δικαιούνται «ελευθέρας» στα διόδια της  Εγνατίας Οδού.
Πέτρα του… σκανδάλου ο νέος σταθμός στο ύψος του Δροσοχωρίου, ο οποίος πρόκειται να τεθεί σε λειτουργία στις 14 Δεκεμβρίου. Από κει ξεκινούν όλα τα προβλήματα, καθώς ο συγκεκριμένος σταθμός «κόβει» τον Νομό Ιωαννίνων στη μέση, προκαλώντας την άδικη οικονομική επιβάρυνση των κατοίκων της μισής Ηπείρου. Μπορεί ως… αντιστάθμισμα να μειώνονται ελαφρώς τα τέλη σε Τύρια και Μαλακάσι, όμως το γεγονός είναι ένα. Οι Ηπειρώτες θα πληρώνουν στο εξής πιο ακριβά το ταξίδι στην Εγνατία!
Στο μεταξύ, η Περιφέρεια Ηπείρου σε ανακοίνωσή της χαρακτηρίζει ευπρόσδεκτη αλλά ημιτελή την απόφαση του Χρήστου Σπίρτζη, ζητώντας ισότιμη μεταχείριση των κατοίκων όλων των περιοχών από τις οποίες διέρχεται η Εγνατία.
Βιάζονται για Δροσοχώρι!
Μία γενική βιασύνη επιδεικνύει η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών όσον αφορά στη λειτουργία των νέων σταθμών της Εγνατίας Οδού πριν το τέλος της χρονιάς, γεγονός που προφανώς συνδέεται και με την έναρξη της διαδικασίας παραχώρησης του οδικού άξονα.
Βιασύνη εξάλλου διέπει την προσπάθεια του Υπουργείου να λειτουργήσει ο σταθμός Παμβώτιδας στο ύψος του Δροσοχωρίου, ο οποίος είναι έτοιμος από καιρό. Την ίδια στιγμή, οι αντίστοιχοι σταθμοί Θεσσαλονίκης, Ασπροβάλτας, Καβάλας και Στρυμωνικού που θα έπρεπε να λειτουργούν από τις 10 Οκτωβρίου, δεν έχουν ακόμη κατασκευαστεί!
Όπως και να ‘χει, με την προσθήκη του σταθμού Παμβώτιδας, η οικονομική επιβάρυνση των πολιτών της Ηπείρου αυξάνει, παρά τις μικρές μειώσεις στις τιμές των άλλων δύο σταθμών διοδίων. Ενδεικτικά, η χρέωση στο Δροσοχώρι θα είναι 1,20 ευρώ για Ι.Χ. όχημα, ενώ στην Τύρια και το Μαλακάσι από 2,10 ευρώ.
Ημιτελής απόφαση!
Ευπρόσδεκτη αλλά ημιτελή χαρακτηρίζει η Περιφέρεια Ηπείρου την πρόσφατη απόφαση του Υπουργού Υποδομών για την απαλλαγή των κατοίκων της Π.Ε. Θεσπρωτίας και του Δήμου Μετσόβου από καταβολή τελών σε συγκεκριμένους σταθμούς διοδίων, επαναλαμβάνοντας πως, όπως έχει ξεκαθαριστεί δημόσια και από τον Περιφερειάρχη Αλέκο Καχριμάνη, θα συνεχίσει το δικαστικό αγώνα για την ισότιμη μεταχείριση όλων των κατοίκων των περιοχών από τις οποίες διέρχεται η Εγνατία οδός.   
Όπως επισημαίνει σε ανακοίνωσή της, σύμφωνα με τον ισχύοντα Νόμο, σχετική Γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους και πρόσφατης απόφασης του Συμβουλίου της Επικρατείας, τα οποία επικαλείται η Περιφέρεια στην           προσφυγή της ενώπιον του ΣτΕ, οι κάτοικοι των Δήμων εντός των οποίων λειτουργούν σταθμοί διοδίων απαλλάσσονται της καταβολής διοδίων, μέσω του εφοδιασμού τους με Κάρτα Ελεύθερης Διάβασης. Σύμφωνα με τη διάταξη αυτή, που παραμένει  σε ισχύ, απαλλάσσονται από καταβολή διοδίων, εκτός των κατοίκων του Δήμου Μετσόβου και οι κάτοικοι των Δήμων Ιωαννιτών και Δωδώνης!
Για τους Μετσοβίτες
Η Περιφέρεια τοποθετείται και για το σκέλος της απόφασης Σπίρτζη που αφορά στην απαλλαγή των κατοίκων του Μετσόβου από τα διόδια Μαλακασίου, τονίζοντας πως «αυτή  αποτελεί αποκατάσταση μιας πρόσθετης αδικίας, καθώς μέχρι σήμερα υποχρεώνονται σε καταβολή πλήρους τέλους διοδίων που δεν ανταποκρίνονται όμως στα διανυόμενα χιλιόμετρα, που ανέρχονται μόλις σε επτά».
Σπεύδει ωστόσο να επισημάνει πως για την Περιφερειακή Αρχή το ζήτημα απαλλαγής από διόδια αφορά το σύνολο της Π.Ε. Ιωαννίνων, όπως έγινε και με την Π.Ε. Θεσπρωτίας και φυσικά τον Δήμο Ζαγορίου, με τον οποίο υποστηρίζεται από κοινού η προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας.  
Η ζεύξη Ακτίου
Ως προς τα διόδια της υποθαλάσσιας ζεύξης Ακτίου, τα οποία επίσης περιλαμβάνονται στην πρόσφατη απόφαση του Περιφερειακού Συμβουλίου, η Περιφέρεια παραπέμπει σε σχετική δήλωση του Αλ. Καχριμάνη, ο οποίος έχει ζητήσει από το Υπουργείο Υποδομών στο πλαίσιο της ίσης μεταχείρισης των Περιφερειακών Ενοτήτων της, την απαλλαγή απ’ αυτά των κατοίκων της Π.Ε. Πρέβεζας, με το πρόσθετο επιχείρημα ότι σημαντικός αριθμός τους υποχρεώνεται να μεταβαίνει καθημερινά για επαγγελματικούς, κοινωνικούς, εμπορικούς και άλλους λόγους στην ευρύτερη περιοχή του Ακτίου.
Η Περιφέρεια διευκρινίζει επίσης ότι τα αιτήματά της διατυπώνονται για τα δύο έργα που κατασκευάστηκαν ως δημόσια και τα οποία δεν εξυπηρετούνται με παράλληλο δίκτυο συγκοινωνιών. Στην κατηγορία αυτή δεν υπάγεται η Ιόνια Οδός, για την οποία ισχύουν τα αιτήματα που υπέβαλλε το Περιφερειακό Συμβούλιο, όπως αναφέρει.
Σημειώνεται ότι για τον τελευταίο αυτό αυτοκινητόδρομο ο Δήμος Αρταίων έχει υποβάλλει αίτημα στον Υπουργό Υποδομών να εξαιρεθούν οι μόνιμοι κάτοικοί του από την καταβολή διοδίων στα τμήματα από Άρτα προς Γιάννενα και προς Αμφιλοχία – Αγρίνιο!
Κλείνοντας υπογραμμίζει πως η  οριστική αντιμετώπιση του ζητήματος θα γίνει με την καθιέρωση των ηλεκτρονικών - αναλογικών διοδίων, συντασσόμενη με τη σχετική πρόταση του Σταύρου Καλογιάννη.

ΙΟΝΙΑ ΟΔΟΣ