Υπάρχει ευρωπαϊκό πρόγραμμα για το δρόμο Γιάννενα-Κακαβιά

on .

PINAKIDA KAKABIA

• Την ώρα που η Ιόνια Οδός βρίσκεται κοντά στην ολοκλήρωσή της, το ενδιαφέρον των τοπικών φορέων έχει στραφεί στην σύνδεσή της με την Κακαβιά, ένα διαχρονικό αίτημα που επαναλαμβάνεται σε κάθε ευκαιρία προς την κεντρική εξουσία.
Φυσικά για να γίνει κάτι τέτοιο θα πρέπει να εξασφαλιστεί η απαιτούμενη χρηματοδότηση, ωστόσο ο αναπλ. Υπουργός Οικονομία Αλ. Χαρίτσης κατά την πρόσφατη παρουσία του στα Γιάννενα για να συμμετάσχει στο Φόρουμ Αδριατικής – Ιονίου δεν ήταν σε θέση να δώσει συγκεκριμένες απαντήσεις για ένα έργο απόλυτα ώριμο προς δημοπράτηση.
Κι όμως μπορεί να υπάρξει λύση για την κατασκευή του οδικού άξονα Γιάννενα – Καλπάκι - Κακαβιά, εάν αυτός ενταχθεί στον μηχανισμό «Συνδέοντας την Ευρώπη» (Connecting Europe Facility, CEF), κάτι εξάλλου που συζητήθηκε και στο πρόσφατο Φόρουμ.

Ο ευρωπ. κανονισμός
Ο σχετικός ευρωπαϊκός Κανονισμός για το CEF εκδόθηκε τον Δεκέμβριο του 2013 και καθορίζει τους όρους, τις μεθόδους και τις διαδικασίες παροχής δημοσιονομικής ενίσχυσης από την ΕΕ για τα διευρωπαϊκά δίκτυα, ώστε να υποστηρίζονται έργα υποδομής κοινού ενδιαφέροντος στους τομείς: των μεταφορών, των τηλεπικοινωνιών και της ενέργειας. Ο Κανονισμός καθορίζει επίσης την κατανομή των πόρων οι οποίοι διατίθενται στο πλαίσιο της προγραμματικής περιόδου 2014-2020.
Το «Συνδέοντας την Ευρώπη» χρηματοδοτεί τόσο την προετοιμασία, όσο και την υλοποίηση έργων κοινού ενδιαφέροντος στο πλαίσιο της ευρωπαϊκής πολιτικής για τα διευρωπαϊκά δίκτυα.

Ο Στ. Καλογιάννης
Στο θέμα αναφέρθηκε με γραπτή δήλωσή του και ο πρ. Υπουργός Σταύρος Καλογιάννης, ο οποίος είχε θέσει το έργο σε προτεραιότητα το 2013, κατηγορώντας την σημερινή Κυβέρνηση ότι δεν το προώθησε. Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε «ο άξονας Ιωάννινα – Καλπάκι – Κακαβιά ανήκει στο Κεντρικό Δίκτυο (Core network) του διευρωπαϊκού δικτύου Μεταφορών, καλύπτει δηλαδή το κριτήριο επιλεξιμότητας. Επιπλέον, ως αναπληρωτής Ανάπτυξης και Υπουργός είχα θέσει το έργο σε προτεραιότητα και το παρέδωσα, το 2013, με απόλυτη ωριμότητα, από πλευράς μελετών και αδειοδοτήσεων, ώστε να μπορεί να ενταχθεί είτε στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Υποδομές Μεταφορών», είτε στο CEF, είτε σε συνδυασμό αυτών των Προγραμμάτων, ή να χρηματοδοτηθεί από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Επί μία διετία και πλέον, το έργο δεν προωθήθηκε από τη σημερινή Κυβέρνηση».

Υπάρχουν προοπτικές
Όπως έκανε γνωστό ο Γιαννιώτης πολιτικός συζήτησε το θέμα αναλυτικά με στελέχη της ΕΕ που μετείχαν στο 2ο Forum για την Μακρο-περιφέρεια Αδριατικής – Ιονίου, βεβαιώνοντάς τον ότι οι προοπτικές υλοποίησης του έργου από το CEF, κατά την τρέχουσα προγραμματική περίοδο (2014 – 2020) είναι μεγάλες.
Καταλήγοντας ο κ. Καλογιάννης σημειώνει: «ας τρέξουν λοιπόν τα συναρμόδια Υπουργεία Οικονομικών και Υποδομών, ώστε να πετύχουμε την υλοποίηση αυτού του πολύ σημαντικού, για τη δυτική Ελλάδα και ιδίως για την Ήπειρο, διασυνοριακού έργου υποδομής, που αποτελεί:
- συνέχεια της Ιόνιας οδού και, παράλληλα,
- τμήμα του Blue Motorway (Τεργέστη – Ντουμπρόβνικ – Κακαβιά – Ιωάννινα) που προωθείται στο πλαίσιο της Μακρο-περιφέρειας,
και θα ανοίξει νέες μεγάλες προοπτικές για τις μεταφορές, το εμπόριο, τον τουρισμό».

ΙΟΝΙΑ ΟΔΟΣ - ΜΑΪΟΣ 2017